Veluws Schoon schittert op Urk

Veluws Schoon, de aan het Boerderijmuseum ’de Bovenstreek’ gelieerde klederdrachtgroep, was begin september één van de smaakmakers tijdens de Nationale Dag van de Klederdracht in de oude dorpskern van het vissersdorp Urk. Het was de eerste keer dat deze activiteit, op initiatief van museum ’Het Oude Raadhuis’ in samenwerking met de stichtingen Urker Botter en Erfgoed Urk, werd gehouden. Met succes. Maar liefst zeventien klederdrachtgroepen uit het hele land, waaronder dus Veluws Schoon, showden hun vaak tot de verbeelding sprekende drachten op het sfeervolle voormalige eiland. Met dit evenement willen de initiatiefnemers de pracht van de klederdrachten in Nederland – en op Urk in het bijzonder – onder de aandacht brengen. Vooral tijdens de zogenaamde ’ginkiestocht’ (steegjestocht) door het oude gedeelte van Urk kwamen de verschillende klederdrachten goed tot hun recht. De leden van de verschillende klederdrachtgroepen kregen tijdens deze wandeling langs de Urker woningen, haven, vuurtoren en kerken uitleg van een gids. Het geheel werd omlijst met demonstraties, volksdansen, een ambachtelijke markt en een afsluitende parade door de Raadhuisstraat. Al met al een zeer geslaagde activiteit en zeker voor herhaling vatbaar.

Janneke van Boven heeft een mooie fotoreportage van Veluws Schoon op Urk gemaakt.