Monumentendag: erfhuis met gouden en zilveren sieraden

In de gemeente Oldebroek hebben Boerderijmuseum ’De Bovenstreek’, oudheidkundige vereniging ’De Broeklanden’, molen ’De Hoop’ en Yestercar (restauratie van veterane Volvo’s) de krachten gebundeld voor de zaterdag 11 september te houden Open Monumentendag. Het thema is dit jaar: ’Mijn monument is jouw monument’. Bij alle vier locaties staan de deuren zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur wagenwijd open om de bezoekers (gratis) te ontvangen. Wel dienen de bezoekers vanaf 12 jaar in het bezit te zijn van een coronatoegangsbewijs: een negatieve testuitslag, een vaccinatiebewijs of een coronaherstelbewijs. Met de app CoronaCheck kunt u deze coronabewijzen bij de entree laten zien.

Veiling sieraden bij Boerderijmuseum
Het Boerderijmuseum, gevestigd in de uit 1753 daterende rijksmonumentale boerderij aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek, houdt zaterdag om 11.00 uur een erfhuis met mooie en verrassende producten. Er kan geboden worden op o.a. oude huishoudelijke artikelen, boerengereedschap, een koperen pomp en in goede staat verkerende oude fietsen.
Heel bijzonder is de collectie gouden en  zilveren sieraden die tijdens het erfhuis wordt geveild, waaronder: zilveren en gouden broches, zilveren papegaaienbeugel met ketting uit 1800, zilveren pepermuntdoosje met gravering van bloemmotieven uit 1857, zilveren beugeltas, zilveren tangetje, zilveren beursbeugel met kralen tas, stel schitterende puntgave mutsenbellen met bloedkoraal en bijpassende gouden broche met bloedkoraal en kwastje, etc. etc.

Maar liefst 25 gouden en zilveren sieraden worden zaterdag bij het Boerderijmuseum geveild

Landgeiten
Albert van de Streek zegt dat er zaterdag 11 september zo’n 140 Nederlandse landgeiten (levende monumenten) voor een stamboekkeuring naar het Boerderijmuseum komen en Ben Kanis vertelt dat het Boerderijmuseum meerdere graansoorten van molen ’De Hoop’ krijgt. De bezoekers (oud en jong) van het Boerderijmuseum krijgen die dag informatie over deze granen en kunnen aan het eind een test doen. Kinderen kunnen ook zelf poffertjes (leren) bakken. In de Schutstal naast het museum wordt een film over monumenten in de gemeente Oldebroek vertoond en in het museum is een klederdrachtfilm te zien. Uiteraard kan ook een kijkje in het museum worden genomen. Rein Lotterman vertelt de bezoekers van o.a. de Hullen en De Zonnebloem wat er zoal in het museum te zien is. Ook is er zaterdag in het museum een fietsroute verkrijgbaar langs de monumenten in de gemeente Oldebroek.

De Broeklanden
Oudheidkundige vereniging ’De Broeklanden’ is vertegenwoordigd op de deel van het Boerderijmuseum. De oudheidkundige vereniging haakt in op het programma van het Boerderijmuseum en gaat ook leden werven.

Molen ’De Hoop’ (Zuiderzeestraatweg 252) is zaterdag 11 september open. Bezoekers zijn welkom om een kijkje in de molen te nemen en de werking van de uit 1853 daterende molen te bekijken.

Yestercar
Bij Yestercar aan de Mauritslaan 7 in Wezep worden op Monumentendag veterane Volvo’s getoond. Ook laat Yestercar de werking van een motorblok aan de bezoekers zien. ”Best leerzaam zo’n draaiend motorblok,” zegt Gé Wiendels van Yestercar.