Leuke Rotary Kidsweek in Boerderijmuseum

Een speciale commissie heeft zich de afgelopen weken bezig gehouden met het samenstellen van een leuk programma voor de Rotary Kidsweek, die in de herfstvakantie gehouden wordt van maandag 18 oktober tot en met vrijdag 22 oktober. Elke dag staan er activiteiten voor de kinderen van 4 t/m 12 jaar (opgeven niet nodig) op het programma van 10.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.30 uur. Tijdens de Rotary Kidsweek is de entree gratis voor de kinderen (inclusief ranja) en twee euro voor hun begeleiders/ouders. Voor de kinderen is er dagelijks voor 2,50 euro een wisselende lunch en voor de ouders/begeleiders voor 7,50 euro koffie/thee, soep, broodje frikandel of kroket. Het Boerderijmuseum zoekt tevens vrijwillig(st)ers en/of tieners voor maatschappelijke stages. Aanmelden kan via telefoonnummer 0525 63 1457 of via de mail: info@boerderijmuseum.nl

Het programma is als volgt:

Koe melken is één van de onderdelen van de Rotary Kidsweek

Maandag 18 oktober: paardendag
Onder leiding van Henk van ’t Hof is er maandag onder andere hoefijzer gooien, ski lat lopen, zaklopen en steltlopen. Ook kan er geknutseld worden: hoefijzer pimpen en Staphorster stipwerk. De lunch bestaat uit broodjes hamburger en knakworst. Als verrassing is er maandag voor de kinderen een sleutelhanger met paarden.

Dinsdag 19 oktober: vogeldag
Bennie van de Brink zorgt dinsdag 19 oktober voor leuke kinderactiviteiten, zoals zaklopen, steltlopen, voelkist en ski lat lopen. Het knutselen bestaat dan uit een houten trapje met pindaslinger en vetbol; vogelhuisje met pindakaas; pot pimpen en houten vogel beschilderen. De lunch bestaat uit een broodjes hamburger en knakworst. Het presentje voor de kids is dinsdag een knikkerzak met afbeeldingen van een papegaai of vogel.

Woensdag 20 oktober: bijendag
Jan Willem Spronk van de imkersvereniging houdt de kinderen woensdag bezig met onder andere de bijenstal bekijken, honing proeven met een dipstokje, zaklopen en ski lat lopen. Wat het knutselen betreft kunnen de kinderen zich vermaken met het maken van waskaarsen en insectenmaskers. De lunch bestaat uit broodjes hamburger en knakworst en het presentje voor de kinderen is een honinglolly.

Donderdag 21 oktober: kippendag
Albert van de Streek houdt de kids donderdag 21 oktober bezig met eitjes bakken, eier lopen met lepel, speurtocht, voetjes op de deel en een klompenbord met softballetje. Het knutselen bestaat uit windlicht maken van weckpot en de lunch bestaat donderdag uit broodje met een gebakken eitje en hamburger. Het presentje voor de kinderen is een stuiterbal ei.

Vrijdag 22 oktober: koeiendag
Gerrit van ’t Hof maakt de kinderen vrijdag wegwijs over het thema koeien. De activiteiten bestaan uit: vla flip maken, koekist voelen, juk met emmers, verkleden als boer of boerin en koe melken. Het knutselen bestaat vrijdag uit een tasje of etui pimpen met textielstiften en kalfje schetsen. De lunch bestaat uit broodjes hamburger en knakworst en het presentje voor de kinderen is een sleutelhanger met klompje. Henk Maassen verzorgt op de koeiendag een demonstratie houtdraaien.

Knutselwerkjes die over zijn gaan zaterdag 23 oktober op de knutseltafel tijdens de dan te houden Oldebroeker Museumdag in en rond het Boerderijmuseum.