Extra openingstijden én rondleidingen in Boerderijmuseum

Boerderijmuseum ’de Bovenstreek’, Bovenstraatweg 10A in Oldebroek, voegt op de dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddagen in november en de eerste week van december rondleidingen toe aan de dan geldende openingstijden van 13.00 tot 17.00 uur. De rondleidingen zijn op genoemde middagen om 14.00 uur en 15.00 uur. Met de rondleidingen is het extra aantrekkelijk om het museum te bezoeken.

Normaal is het Boerderijmuseum van november tot en met maart alleen geopend op de dinsdagmiddagen. Met deze extra openingstijden probeert het Boerderijmuseum extra bezoekers naar het museum te trekken. ”In genoemde periode van de extra openingstijden  zijn er in de B&B’s, in de hotels in de regio en bijvoorbeeld op vakantiepark Landal nog best behoorlijk wat vakantiegangers. Die mensen willen niet altijd binnen zitten en trekken er op uit. Het Boerderijmuseum is dan een mogelijkheid om te bezoeken,” zegt Ben Kanis, bestuurslid educatie van het museum.

Boerderijmuseum ’de Bovenstreek’: vijf weken lang extra openingstijden en rondleidingen op dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddagen.

Rapportcijfer: 8
Het Boerderijmuseum trekt jaarlijks tussen de 12.000 en 15.000 bezoekers. De laatste jaren minder vanwege corona. Regelmatig worden er enquêtes onder de bezoekers gehouden. Zij geven het museum als rapportcijfer een 8.

De bezoekers maken in het museum kennis met het leven op de boerderij van ruim een eeuw geleden. Het lijkt alsof de vroegere bewoners zojuist vertrokken zijn. In de mooie kamer, ook wel pronkkamer of heerd genoemd, met antieke blauwe tegeltjes zou je zo weer op het orgel kunnen spelen, de bedstee is net opgemaakt… Om het museum draaiend te houden in de moeilijke coronatijd houden de vrijwilligers maandelijks acties met specialiteiten van het Boerderijmuseum, zoals pannenkoeken en in de zomermaanden kruudmoes.

Kinderen
Kinderen zijn meer dan welkom in het Boerderijmuseum. Elk jaar komen er honderden schoolkinderen uit Oldebroek en de regio om kennis te maken met het leven op een boerderij. Soms staat de aardappel centraal en krijgen ze bijvoorbeeld te horen wat er allemaal van gemaakt kan worden. Spelen mogen ze ook met ouderwets speelgoed, spelen in de hooiberg is ook leuk en je verkleden als boer of boerin is ook een hit. Kortom, het Boerderijmuseum biedt vertier voor jong en oud.

De toegangsprijzen zijn: € 4,50 per persoon en € 2,25 voor kinderen van 5 t/m 12 jaar. Museumkaarthouders hebben gratis toegang op vertoon van hun museumkaart.