In verband met het vieren van ons 25-jarig jubileum is het museum op zaterdag 18 mei gesloten voor publiek. We zien u graag een andere keer!

Boerderijmuseum houdt streekdracht in ere

’Mensen in klederdracht in de gemeente Oldebroek’ is de titel van het boek dat in 1990 is uitgegeven door de Oudheidkundige vereniging De Broeklanden. Een uniek boek want voor het eerst en wellicht ook voor het laatst wordt een overzicht gegeven van de klederdracht in de gemeente Oldebroek. In het boek vertellen inwoners van de gemeente Oldebroek over hun leven en de klederdracht.

Het verhaal van de mensen in klederdracht wordt vooraf gegaan door een schets van de ontwikkeling van de klederdracht in dit gebied. Een bijzonder tijdsdocument. Burgemeester A. C. Ph. Hardonk van de gemeente Oldebroek schrijft in zijn voorwoord: ’Het zal levendig houden wat velen zo waarderen.’

De streekdracht van de kop van de Veluwe wordt in ere gehouden door het Boerderijmuseum in Oldebroek, de noordelijkste gemeente van Gelderland. Foto: Ezra Böhm

Sinds de eeuwwisseling is de klederdracht niet of nauwelijks nog op straat te zien. Boerderijmuseum ’de Bovenstreek’, gevestigd aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek, heeft een imposante collectie in depot en bij bijzondere activiteiten in en rond het museum lopen de vrijwilligers van het Boerderijmuseum bijna allemaal in klederdracht. Ook in de grote vitrine in de Schutstal wordt de klederdracht nog getoond.

De klederdracht uit de gemeente Oldebroek wordt ook levend gehouden door de aan het Boerderijmuseum gelieerde klederdrachtgroep ’Veluws Schoon’ die ’de dracht’ onder leiding van spreekstalmeester Rein Lotterman showt in verzorgingstehuizen, bejaardencentra en onder andere op jaarmarkten. Kortom, ook al missen we de Oldebroeker klederdracht in het straatbeeld, dankzij het Boerderijmuseum wordt de streekdracht in ere gehouden.