75 Jaar bevrijding in Boerderijmuseum

De boer en boerin luisteren naar Radio Oranje. Foto: JavO

Op dinsdag 17 april 1945 kwam de “ondergrondse” in actie en op donderdag 19 april rolden de eerste geallieerde tanks Oldebroek binnen. Oldebroek, de meest noordelijke gemeente van de provincie Gelderland, was bevrijd. Die vrijheid wordt het hele jaar 2020 gevierd met een expositie in het Boerderijmuseum, Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. De tentoonstelling is tot stand gekomen m.m.v. Museum 4045 (Wezep) en het Artilleriemuseum (’t Harde).

Naast het boerenleven van ruim een eeuw geleden en 75 jaar bevrijding is in het Boerderijmuseum het jaarrond een tentoonstelling over kinderwagens uit oma’s tijd en wordt er speelgoed uit vervlogen tijden tentoongesteld.
Tijdens de 29 februari te houden sprokkelmarkt worden op de deel van het Boerderijmuseum diverse surrogaatproducten uit de oorlog uitgestald, zoals aardappelen, tulpen, soep, koffie en thee.