Van Werven helpt ooievaars bij Boerderijmuseum

In 1963 won Jan Uitham op 26 januari de ingekorte schaatsklassieker Noorder Rondrit. De gemiddelde temperatuur was die dag 1.2 graden boven nul. Nu, in dezelfde week in 2021, kleurt de lucht blauw en wijst de thermometer vijf graden boven nul aan. In het weiland voor het Boerderijmuseum aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek steekt Gerben van de Berg namens Van Werven de ooievaars met een verreiker de helpende hand toe voor het plaatsen van een nieuw nest op een negen meter hoge paal.

Het nieuwe home voor de ooievaars was nodig omdat tijdens één van de najaarsstormen de paal en het nest waren omgewaaid. Jan van de Poll van het Boerderijmuseum vertelt dat de planning was om eind januari het nest weer overeind te zetten. ”Maar we zijn verrast door de vroege komst van de ooievaar. Ik hoorde dat er al enkele dagen een ooievaar rond het Boerderijmuseum vliegt en op zoek is naar het nest voor hem en zijn partner.”

Reden voor Van de Poll om contact op te nemen met de jubilerende dienstverlener Van Werven (75 jaar) met de vraag of het ooievaarsnest op heel korte termijn de lucht in zou kunnen. Dat heeft Van Werven gedaan en de vrijwilligers van het Boerderijmuseum hebben de poot met beton versterkt.

Jan van de Poll: ”Gebruikelijk is dat eerst de mannetjesooievaar zich meldt en dat korte tijd later het vrouwtje het nest komt keuren. Als beide het nest goedkeuren gaan ze er samen wonen en proberen ze hun nest te vullen met jonge ooievaars.”

De ooievaars zijn welkom bij het Boerderijmuseum. Van Werven heeft het nieuwe ooievaarsnest geplaatst. Foto: Boerderijmuseum

Trekvogels
Jan van de Poll vertelt dat ooievaars trekvogels zijn. ”In augustus beginnen ooievaars meestal aan een twaalfduizend kilometers lange tocht naar Afrika om te overwinteren. In februari komen ze dan terug naar Nederland.”
Het mannetje dat nu al terug is en tevergeefs naar het nest bij het Boerderijmuseum zocht is vroeg terug. Van de Poll denkt dat dit met de klimaatverandering te maken heeft en hoopt dat het ooievaarspaar gauw hun intrek in het gerestaureerde ooievaarsnest neemt.