Twee dagen Herfstfair in en rond Boerderijmuseum

Vrijdag 13 en zaterdag 14 november is het Boerderijmuseum aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek het decor voor de twee dagen durende Herfstfair. Het programma is veelbelovend met activiteiten voor jong en oud. De topattractie op vrijdag is een compleet nagespeelde boerenbruiloft en op zaterdag de Veluwse variant van Tussen Kunst en Kitsch. Vrijdag zijn er activiteiten van 13.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Week 43 Boerenbruiloft IMG_5861A

Het programma van de Herfstfair vermeldt vrijdag 13 november vanaf 16.00 uur onder andere een compleet nagespeelde boerenbruiloft: van koets met paarden, huwelijksvoltrekking, receptie, Veluwse broodmaaltijd en een feestavond (brullufte). Publiek is welkom bij deze activiteiten (graag van te voren telefonisch opgeven via nummer 0525 63 1457). Ook de aan het Boerderijmuseum gelieerde klederdrachtgroep Veluws Schoon werkt mee aan de Boerenbruiloft. De kosten voor het omlijstende vrijdagprogramma zijn één euro. Daarnaast betaalt het publiek 5 euro voor de receptie, 7,50 euro voor de broodmaaltijd en 10 euro voor de feestavond. Degenen die het complete programma van de boerenbruiloft mee willen maken betalen 22,50 euro.

Het omlijstende programma van de boerenbruiloft bestaat vrijdag uit een vanaf 13.00 uur te houden verzamel- en ruilbeurs in een grote tent. Er zijn tafels beschikbaar om verzamelingen uit te stallen. Degenen die daar gebruik van willen maken dienen zich vooraf op te geven bij het Boerderijmuseum.

Een nieuw onderdeel is ook het vrijdag en zaterdag te houden Preuvenement. Bezoekers krijgen o.a. gratis oosterse hapjes van Rachel’s Cooking Service voorgeschoteld, Slagerij Van Asselt pakt uit met verschillende stamppotten en er kunnen kipstukjes van de Plukon Food Group geproefd worden.

Taxaties
Veluweland Rein Lotterman en Jaap BonhofTaxeren van sieraden en gebruiksvoorwerpen was vorig jaar een hit tijdens de toen voor de eerste keer gehouden Herfstfair. Reden voor de initiatiefnemers om dit programmaonderdeel zaterdag 14 november van 10.00 tot 16.00 uur weer op de agenda te zetten. De taxateurs zijn Rein Lotterman (Nunspeet) van 10.00 tot 16.00 uur, Enno de Boer (De Wijk) van 10.00 tot 13.00 uur en Jaap Bonhof (Wapenveld) van 13.00 tot 16.00 uur. De taxatiedag, ook wel ‘Tussen Kunst en Kitsch’ genoemd, in het Boerderijmuseum is bedoeld voor iedereen die graag de waarde wil weten van iets dat al lang op zolder ligt of al een mooi plekje aan de muur of in de kamer heeft. Of het nu wel of niet om een bijzonder voorwerp gaat: de taxateurs hebben er altijd wel een goed advies of verhaal over.

Veiling
Ook worden er zaterdag om 11.00 en 15.00 uur twee veilingen (sieraden, gebruiksvoorwerpen en ‘prullen en pronk’) gehouden. Degenen die artikelen willen laten veilen kunnen dat tijdens kantooruren opgeven bij het Boerderijmuseum. Een deel van de opbrengst is voor het museum.

Nieuw op het programma zijn o.a. ook de op zaterdagmiddag te houden onderdelen ‘sterkste man’ en touwtrekken. Nieuw is ook dat zaterdag een tiental lokale kunstenaars hun werken presenteren in en rond het Boerderijmuseum.

Optredens
De Muzikale KeukenOptredens zijn er zaterdag onder andere van het jeugdorkest van muziekvereniging Concordia uit Oldebroek, om 12.00 en 14.00 uur treedt het huisvrouwenshoworkest ‘De Muzikale Keuken’ uit Almelo op en ook de leden van de volksdansgroep uit Wezep laten zien wat ze in hun mars hebben. Ook voor de jeugd staan er meerdere activiteiten op het programma. Geliefd en gewild tijdens de activiteiten in en rond het Boerderijmuseum zijn ook de tongstrelende producten uit oma’s keuken.

De toegangsprijzen zijn zaterdag de normaal geldende tarieven voor het Boerderijmuseum: 3,50 euro vanaf 13 jaar en 1,50 euro voor kinderen van 5 t/m 12 jaar.

Kortom, het Herfstfairprogramma biedt vrijdag en zaterdag heel veel vertier voor jong en oud in en rond het Boerderijmuseum.