Attie van den Berg showt in Boerderijmuseum

Attie van den Berg bij een deel van zijn olieverfschilderijen in het Boerderijmuseum

Attie van den Berg exposeert een deel van zijn schilderijen t/m 31 juli in het Boerderijmuseum aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. Het thema van de expositie is ’Hollandse natuur en cultuur’. De expositie is te bekijken tijdens de openingstijden van het Boerderijmuseum (zie www.boerderijmuseum.nl)

Attie van den Berg beschouwt het als een eer dat hij zijn werken kan en mag presenteren in het Boerderijmuseum. In 2006 begon de in Oosterwolde geboren en nu in Oldebroek wonende Attie van den Berg met het natekenen en schilderen van kerstkaarten. ’Dat was het begin van een hobby waarin ik mijzelf steeds verder heb ontwikkeld,’ vertelt Attie, die begrafenisverzorger van beroep is. De werken van Attie zijn grotendeels geschilderd op paneel met uitsluitend olieverf. Realistisch schilderen heeft zijn voorkeur en dan met name stillevens en vogels.

Impressionisme
’Ik heb me de laatste tijd wat meer verdiept in het zogenaamde impressionisme,’ zegt Attie. ’Dat is een techniek die mij bijzonder aanspreekt. De losse manier van schilderen met een expressie van heldere kleuren maken idyllische plaatjes zoals het boerenleven en de dorpjes met landerijen van vroeger tijden tot een kleurrijk geheel. De Bijbel met liedboek is met deze stijl op een dergelijke wijze weergegeven. Ook het sluisje van Spaarndam is hiervan een goed voorbeeld,’ vindt Attie.
De laatste werken van de hobbyschilder zijn weer vooral gericht op vogels die in ons land veelvuldig voorkomen, zoals het roodborstje, de havik, de appelvink en de goudvink. Ook het edelhert met zijn imposante gewei wordt gepresenteerd in het Boerderijmuseum.