Zaterdag 23 februari: Sprokkelmarkt Boerderijmuseum

De bereiding van balkenbrij volgens oma’s recept…..

Het Boerderijmuseum aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek houdt traditiegetrouw op de laatste zaterdag van februari de Sprokkelmarkt in en rond het museum. Een speciale commissie is er in geslaagd een aantrekkelijk programma op te zetten. Er is voor elk wat wils als het gaat om het bij elkaar sprokkelen van lekkere hapjes. Een speciale rol is er tijdens de Sprokkelmarkt voor de in 2020 100-jarige imkersvereniging Wezep | Hattem | Oldebroek. De exposities ’Rien Poortvliet en het boerenleven’ én de ’geschiedenis van de schaats’ is ook nog te zien op de deel van de rijksmonumentale boerderij. Bovendien kunnen bezoekers hun schaatsen daar laten slijpen door Jan Bredewout of Jan Maarten Heideman, laatstgenoemde geeft eventueel ook advies.
Het Sprokkelmarktprogramma belooft veel goeds. De bezoekers krijgen allerlei lekkere hapjes uit oma’s keuken voorgeschoteld, waaronder balkenbrij, knieperties, wentelteefjes, boerenerwtensoep, bloedworst, pannenkoeken, hete bliksem, stoofpotje, advocaat, boerenjongens, boerenmeisjes, proemenkroeze, steken, patat en zelfgemaakte advocaat. Ook wordt er onder andere makreel en rooie poon gerookt en kunnen de bezoekers kennis maken met tongstrelende verrassingen uit Syrië. Boerderijwinkel IJscowd is met streekproducten op de Sprokkelmarkt.

Uitbenen varken
Bijzonder tijdens de Sprokkelmarkt is ook het uitbenen van een op een ladder hangend varken. Net als vroeger. Slager Wim van Asselt vertelt daarbij ook waar bijvoorbeeld de ham zit en waar de karbonade te vinden is. Het hele varken wordt in diverse porties verkocht aan de bezoekers.

Oude ambachten
De speciale commissie van het Boerderijmuseum wil in het jaar dat het museum 20 jaar bestaat ook oude ambachten laten zien. Zoals spinnen, mutsenplooien, kantklossen, weven, kralen breien, glas in loodramen maken. Er komen ook houtdraaiers met onder andere een antieke houtdraaibank. Oók is er een demonstratie karnen.

Imkersvereniging
Een hoofdrol is er tijdens de Sprokkelmarkt voor de in 2020 100 jaar bestaande imkersvereniging Wezep | Hattem | Oldebroek. De imkers willen op de Sprokkelmarkt zoveel mogelijk laten zien van het proces dat bijen nectar uit bloemen zuigen en de uiteindelijke omzetting tot honing. Ook de rol van de imker wordt hierbij belicht, evenals korven vlechten.
Dick Hup van de bijenclub vertelt dat het houden van bijen van cruciaal belang is voor de bestuiving van ons voedsel. ”De voedselproductie van veel soorten groenten en fruit is afhankelijk van bestuiving door bijen van vooral hobby-imkers.” De ongeveer 90 leden en donateurs tellende imkersclub heeft in de zomermaanden tussen de 600 en 700 bijenkasten en korven in de regio staan.

Nieuwe bijenstal
Ter gelegenheid van het eeuwfeest is de imkersvereniging voornemens flink aan de weg te timmeren in 2020. Eén van de plannen is de bouw van een grotere nieuwe bijenstal bij het clubhuis aan de Voskuilerdijk in Hattemerbroek met een multifunctionele ruimte voor o.a. educatie voor scholieren, voor opleiding van de leden en het hygiënisch verwerken van honing. Een kwart van de kosten doen de imkers zelf in het bouwpotje, het overige deel proberen ze o.a. via sponsoring en subsidies bij elkaar te sprokkelen.
Op de Sprokkelmarkt kunnen de bezoekers kennis maken met de imkers. Uiteraard is er honing te proeven en natuurlijk ook te koop. Op gezette tijden worden er demonstraties gegeven hoe je van bijenwas mooie kaarsen kunt maken en ook kan men zelf een potje heerlijke, echte honing van de bijen tappen.

Toegangsprijs
Ondanks allerlei extra Sprokkelmarktactiviteiten hanteert het Boerderijmuseum zaterdag 23 februari de normale toegangsprijzen: t/m 4 jaar gratis toegang; van 5 t/m 12 jaar € 2,25 en vanaf 13 jaar € 4,50. Gratis parkeren en degenen die een Museumkaart hebben kunnen gratis naar binnen.